هر جبهه ای از قشری خاص با اعتقادات  نزدیک به هم تشکیل می شود.

به طور معمول حضور چون تویی در یک جبهه؛ تعریفی از شماست . . .

 

+امام خامنه ای: بصیرت یعنی آن روشنی دل.بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و علمی نیست. اشتباه نکنید. بعضی می گویند فلانی دید ندارد؛ دید سیاسی.درک نمیکند، قدرت تحلیل ندارد.این بصیرت،آن دید نیست. اینجا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه کار سیاسی و این چیزها را بطلبد.اینجا قدرت معنوی را میطلبد. بصیرت یعنی بصیرت دل، یعنی چشم دل باز شدن.یعنی این بازیچه های مادی، بازیچه های دنیوی ، این ملاحظات سیاسی پست را بی اعتنا کردن، مثل یک کاغذ مچاله بی ارزشی پرت کردن توی سطل زباله؛ بصیرت این است.بصیرت یعنی دل را با خدا مرتبط و متصل کردن. بصیرت، خدا را دیدن.

اینطور فکر می کنم

اینکه هرشخص چه طور بیندیشد و تصمیم بگیرد بر می گردد به مراحل مختلف زندگیش که چگونه گذشته و ظرف دلش چطور شکل گرفته است و ظاهرا به عوامل زیر برمی گردد:

1- پدر و مادرش قبل از ازدواج چگونه بوده اند. پسرها و دخترهایی که بالقوه پدران و مادران آینده هستند.

2- هنگام انعقاد نطفه اش اصول و موازین رعایت شده یا نه.

3- وقتی در رحم مادر بوده والدینش چطور رفتار کردند. از اعمال و رفتار گرفته تا خوراکی که به او می رسد.

4- بعد از تولد در محیط خانه و خانواده چگونه تربیت شده.

5- در محیط اجتماعی با چه افرادی ارتباط و تعامل داشته و یا با چه نهاد و مکانی مأنوس بوده.

 

عواملی که ذکر شد در زندگی فرد تأثیر مستقیم دارند و هر مرحله ای که در زندگی فردی به سلامت نگذرد شخص را در تصمیم گیری های آینده اش با مشکل مواجه می کند. به نظرم مسیر بندگی، اینگونه آسان یا دشوار خواهد شد. این هاست که به کسی اشک روان می دهد، قلبی را برای پذیرش حقیقت مبسوط می کند، روحی را از از کودکی در اختیار می گیرد و راه را نشانش می دهد (البته منظور بنده مذهب عاطفی و بی معرفت نیست) و از آن طرف قلب کسی با نام خدا آرام نمی شود و برای رهنمایی اش به حق اگر صدها نفر بسیج شوند هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

مثال ها بالاترین و پایین ترین حدود بودند. عموم مردم در حد بین این دو سطح هستند. البته همیشه اکثر مردم گرایش به دنیاگرایی دارند.

 

+ حدیثی شنیدم با این مضمون که اگر زنازاده ای را به حال و خودش رها کنند راه خداجویی و سلوک الهی را پیش خواهد گرفت. یعنی شخص بنا به ظرف وجودی اش که قابل تغییر هم هست از ارتباطات انسانی و زندگی اجتماعی اش تأثیر مثبت یا منفی می گیرد.

 

ظرف وجودی یک فرد در طی این مراحل شکل می گیرد (که هرکدام در جای خودش مهم و تأثیرگذارند) و قوه استدلال و تصمیم گیری اش هم متناسب با همان رفتار درونی و بیرونی شکل گرفته اش، عمل می کند. در نتیجه در مواجهه با یک موضوع هرفرد یک مسیر را انتخاب می کند.

وقتی زمینه گناه فراهم شود، به قدرت نفس لوامه اش برمی گردد که چگونه رفتار کند. به احوالات قلبش برمی گردد که بین یک فیلم سینمایی فوق العاده هالیوودی و برنامه سمت خدا کدام را انتخاب کند.

البته ناگفته نماند که کارگردان فیلم زندگی، خود شخص است؛ با همه مشکلات و موانع موجود. و خدا هر حرکت مثبتت را ده برابر پاسخ می گوید و در مسیر بندگی دستگیری ات می کند.

+«الله یهدی من یشاء و یضل من یشاء»

 

پوستری که توفیق اجرایش را داشتم در باب آزادی است و کنایه ای است به اینکه در اجتماعات، انسان ها چگونه مفهوم آزادی را برای خودشان تحلیل می کنند و به این نیاز درونی چگونه پاسخ می گویند.

 

عده ای در حصار دنیا و بی تفاوت نسبت به معنویات و بعد روحانی شان عملا خود را محدود به دنیا می بینند و با برهنگی نیازشان را ارضا می کنند و اینگونه دانسته یا ندانسته به بدنه روحشان آسیب می زنند و یا همان بال های عروج و نجاتشان را کم کم از دست می دهند.

آن ها ادعای سلب آزادی دارند و آزادی برهنگی را برای امیال جنسی خودشان طلب می کنند.

 

عده ای هم با درک درست از زندگی و شناخت هدف و ماهیت وجودی انسان مصداق این بیت می شوند که «خواهی نشوی هم رنگ، رسوای جماعت باش» ر:

اینها هم ادعای سلب آزادی دارند ولی آزادی اجتماعی را برای تدینشان می خواند.

 

داشتن بال عروج ماهیت وجودی یک انسان است که برخی آن را به دست می آورند یا حفظ می کنند و برخی نیز بی تفاوت نسبت به هدف آفرینش درست عمل نمی کنند.

 

+شما هم می شنوید از مردم که روحانی ها همشون . . . یا چادری ها همه . . . . ر:

حقیقتا" شما هم شنیده اید.

اگر به ظاهر گروهی در آمدی که در آینده برترین یاران حضرت صاحب الزمان (عج) خواهند بود پس مواظب خودت باش. عمل تو معرف برترین جماعت انسانی در روی زمین است و اشتباه تو نابخشودنی است. نمی دانم اشتباهاتم را چگونه در محضر حضرت ربوبیت برای حساب بیان کنم. . .

عموم افراد مذهبی رفتارهای زننده و گناه آلود ندارند ولی چنین افرادی پیدا می شوند و در افرادی که به اصطلاح صورت ظاهری شان فشن هست هم بعضا اعمال مذهبی و اعتقادات حیرت آوری (مثل تقید به اقمه نماز در اول وقت در هر شرایطی) دیده می شود. مردم خوبی یک انسان ظاهر فشن را می بینند و بدی یک شخص به ظاهر مذهبی. این دو گروه هم ظاهر های خوب و بد از نظر دین بودند و اکثر افراد فی ما بین این دو حد هستند و البته بیشتر گرایش به زمین گیری.

مردم اند دیگر . . . ر:

 

البته مطالبی که نوشتم به این معنا نیست این دوقشر تعاملی با هم ندارند که عملا هم اینطور نیست و نیستم. اجرای این پوستر صرفا تخلیه روحی خودم بود از وضع فعلی جامعه مان تا بیشتر حواسم باشد ما مثل بقیه نیستیم.

خدا از سر تقصیرات این بنده آلوده بگذرد که می نویسد و عمل نمی کند.

 

به یاری خدا از این به بعد سعی می کنم عمدتا" بی مناسبت کار کنم و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی جامعه را مطرح کنم.

ملتمسانه تقاضا دارم برای حقیر دعا کنید.

اللهم عجل لولیک الفرج واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

 

تقاضای دیگری هم دارم

که اشتباهات و تفکرات نادرست احتمالی نوشته هایم که در نظرتان می گذرد، به بنده هدیه کنید.

یا علی مددی

 

ازادی

 

 

 


.............................................................................................................................

استاد علی صفائی: «همیشه در برابر مطالب، دقّت و وسواس داشته باش، که سربسته و دربسته تسلیم نشوى؛ چون دقّت و مراقبت در برداشت، به مراقبت و پاسدارى از برداشت‏ها منتهى مى‏شود؛ ولى بادآورده را، باد خواهد برد.»